Erörist Kabare Türk

Erörist Kabare

VIDEO Blogger: http://erroristkabaret.blogspot.com/

Slide show: http://www.flickr.com/photos/42476840@N08/show/with/3910059288/
Youtube: http://www.youtube.com/watch?v=XhV7TMdp-4wç

“Erörist Kabare,” İstanbul Bienali’nin koridorlarında yürürken gözümüzde canlanıyor.

Erörist Kabare, içinde kaybolunacak bir yer, hataların olumlu şeylere dönüşeceği bir buluşma noktası ve kolektif bir oyun için bir sahne. Burada başrolde seyirci var. Seyircoyuncu mekânda dolaşırken sanat eserinin bir parçası olmakta, ona hayat verip mevcudiyetiyle onu tamamlamakta.

https://i0.wp.com/weblogs.clarin.com/itinerarte/archives/errorist.jpg

Yıpranmış kültür kurumlarının arasında bu kabare sahip olunanlar ve arzulananlar arasındaki çelişkiyi ortaya koyan bir sığınak. Burada içki ve sigara içilebilir, yemek yenebilir, kusulabilir, oyun oynanabilir, gülünebilir ve ağlanabilir. Burası yasaklananları yapmak için ideal bir zemin, yeni binyılın ideolojilerinin doğum yeri. Burası ilan-ı aşkların yapılacağı, uluslararası ekonomik ve politik hataların tartışılacağı bir mekân. Buradakiler diğer yerel gösterilerden çok farklı, çünkü burası seyircoyunculara aktörlerle yer değiştirme, sanat eserleri ve nesnelerle etkileşime geçme imkânı tanıyor.

Burada şişeler düşünür, masalar duvarda asılı resimlerle sohbet eder, bardaklar insanları içer ve kül tablaları şiirle doludur.  Salon dolu; bugünkü özel bir gösteri.

Oyuncu topluluğu heyecanla hazırlanıyor. İçlerinde sihirbazlar, illüzyonistler, şarkıcılar, komedyenler, pantomimciler ve en farklı türden düşünme biçimlerinin temsilcileri var. Oyunun başlamak üzere olduğunu fısıldıyorlar.

İşte perde açılıyor:

Birinci Sahne: Nesne Arzusu

Bertolt Brecht odanın bir köşesinden Korsan Jenny’ye gülümsemekte. Kral Ubu sessizce kadehini kaldırıyor, sonra da içiyor. Duchamp satranç tahtasındaki kaleyle bir hamle yapıyor ve sıra yanındaki hanımefendiye geçiyor.

Bir kadın sahneye çıkıyor, sahnedeki entelektüellere gülümsüyor ve haykırıyor:

Kadın: “Eğer hala bilmiyorlarsa, ne istediğimizi nasıl ifade edebiliriz?”

Palyaço araya giriyor: “Günaydın, iyi günler, iyi akşamlar! … Yeni binyıla hoş geldiniz. Daha fazla felaket, afet, illet, virüs ve savaş beklemekteyiz her yerde.”

Kuklacı perdenin önünden sesleniyor: “Ee, bunun neresi yeni yani?”

“Yanlışlıklar Çağı’na girmekteyiz!” diye ilan ediyor Büyücü, üstünde kartların durduğu masaya dalıp gitmiş gözleriyle.

Halk koro halinde aynı anda yanıt veriyor: “Postmodernizmin Sonu?”

Pencereden Boğaz’ın turkuvaz renkli kadifeliğini ve iki dünyayı birbirine katan ve birbirinden ayıran devasa köprüyü görmektesiniz. Kırmızı perdeler açılmış ve mehtap ile yıldızları gözler önüne sermiş. Birileri konuşup gülüşmekte. Diğerleriyse sessizce onları izlemekte. Bardaki hareketliliğe bakılırsa, dünyadaki yanlışlıkların farkındalar.

Perde kapanır.

İkinci Sahne: Arzu Nesnesi

Salonun ışıkları söndürülmüştür. Hepsi suskundur ve konuşmaları tıpkı düşünceleri gibi havada asılı kalmıştır. Erörist Kabare’nin duvarlarında yirmi resim asılıdır. Manzara resimleri, portreler, romantik muharebe sahneleri ve tarihi epik aşk pozları. Sigara dumanı, ter ve sahte parfüm kokuları kabarenin duvarlarına sinmektedir. Fısıltılar duyulur. Bu sefer nesneler konuşmaktadır.

Ansızın, aşağılardan küçük bir resim seslenir:

Resim: “Sanatı hayata, hayatı sanata geri vermeliyiz!”

Masa üstündeki Kül Tablası cevap verir: “Müze! Mozole!”

Bir Fincan Çay resimle konuşur: “Beni dinle! Sen kimi temsil ettiğini biliyor musun? Oturup reklamını yaptığın o sponsorları düşünmelisin.”

Resim: “Gerçekten de, inan bana, her gün şaşıp kalıyorum… Kimim ben? Ben, binlerce defa gülümsemiş olan, ama beni gören, yanımdan geçip bir an olsun bakmayan kişilere hiçbir şey temsil etmeyen…”

Şarap Şişesi: “Kendimi çok boş hissediyorum… Ziyan edilmiş gibi.”

Bir Fincan Çay: “Mutluluk veren onca şeyi tükettikten sonra nasıl olup da kendini hala boş hissedebildiğini anlamıyorum.”

Viski Şişesi: “Bir geleceğimiz yok çünkü bugünümüz çok oynak ve güvensiz. Yalnızca risk yönetimimiz var.” Gülümser ve konuşmaya devam eder. “Aşk yoksa, öz ertelenir. Hareket kısıtlanır. Bu, bir çeşit kendi kendine yabancılaşmadır.”

Bir Fincan Çay: “Kırıldım. Aşk bir hataya dönüştü ve hareketin etkin olduğu yer burası… Şimdi niye böyle kırılgan olduğumu anlıyorum.”

Şarap Şişesi: “Mutlu olmalısın, anlamıyor musun? Onların bütün sosyalleşme ihtiyaçları için, tüketicilikleri için… Onlar için kendilerinden dahi daha önemliyiz. Düşün! Güçsüzlüğümüz bizim asıl gücümüz.”

Kül Tablası: “Tüketmek, tüketmek, tüketmek!

Bizi sevmelerinin tek nedeni bu.”

Sandalye söze girer: “Greve gitmeliyiz, nesnelerin de hakları vardır!”

Bunun üzerine nesneler bir toplantı düzenler. Kabarede bir anda ışıklar yanar. Her yer aydınlandığında Sihirbaz tekrar sahneye çıkar ve gösterinin başlamak üzere olduğunu duyurur. Sihirli değneği ile bütün sahnedeki nesnelere tek tek dokunur.Dışarıda İstanbul’a gece çöker. Şehrin sokaklarından mehtapla yıldızların dedikodu yapan sesleri gelir. İnsanlar kılavuzsuz dolaşmakta, karanlık labirentlerde kaybolmaktadır. Gölgeler, bayraklar, gözler, megafonlar, taşlar, kelimeler ve sessizlik sahneyi tamamlayan diğer öğelerdir.Bu ya bir başlangıç, ya da bir sondur; birisi sahneden bağırır:

“Giriş ücreti ödemiyoruz, girişimiz yok yok “>yok “>bizim, giriş biletimiz yok!

Kim gelmek isterse girer içeri. Sahneye çıkmak istersek, çıkarız.

İşte bu yüzden: Gösteri devam etmeli!

Perde sayısız defa açılıp kapanır.

(Erörist Tiyatro’nun poetikası kurgusal senaryolar “>senaryolar senaryolar “>uydurmakla yetinip tek taraflı geleneğe bağlı kalmaz. Sosyal senaryolar arar, onları temellük ederek kendi sahnesine yedirir. Kimin oynamakta olup kimin gözlemlediğinin bir önemi yoktur: Dramaturji eşzamanlı veya art arda meydana gelen hatalar sayesinde yaratılır. Bir ölçü yoktur: dramatik hareket hayata mahsus hataların ördüğü haritadan kaynaklanır.)

ERRORIST KABARET por ti.

Images from Reuters  Yahoo News Emol

Wall Street Journal

A more optimistic Biennial to kick off Saturday ISTANBUL – Hürriyet Daily News
http://www.hurriyetdailynews.com/n.php?n=a-much-happier-optimistic-biennial-kicks-off-2009-09-10
An errorist movement at the Biennial ISTANBUL – Hürriyet Daily News
http://www.hurriyetdailynews.com/n.php?n=an-errorist-movement-at-the-biennial-2009-09-14

Im Zeichen Bertolt Brechts Istanbul Biennale: Istanbul Biennale 
http://www.artmagazine.cc/content43559.html

http://www.konumankeni.com/tuncozgorener.html

İstanbul Bienali kapılarını açıyor
http://w10.gazetevatan.com/bizimkahve/haberdetay.asp?hkat=1&hid=14282&yaz=G%C3%BCncel

‘Ya sosyalizm ya barbarlık’ Radikal -Istanbul
http://www.radikal.com.tr/Radikal.aspx?aType=RadikalDetay&ArticleID=953950&Date=11.9.2009&CategoryID=82

http://www.radikal.com.tr/Radikal.aspx?aType=RadikalHaberDetay&ArticleID=953847&Date=11.9.2009&CategoryID=113

El arte no puede ser indiferente El Pais- Estambul – 15/09/2009

http://www.elpais.com/articulo/cultura/arte/puede/ser/indiferente/elpepicul/20090915elpepicul_4/Tes

Sobre el error: arte-política-vida-etc

http://weblogs.clarin.com/itinerarte/archives/2009/09/sobre_el_error_artepoliticavida_1.html

Bienal de Arte de Estambul acogerá obras críticas

http://www.eluniversal.com.mx/notas/625898.html

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: